23. juuli 2015
Gert ja Silja Gewas kolmekesi paaris
Pärnu on otsekui väike gloobus, kus kõik ettevõtlikud püüavad Itaalia ja Jaapani, Hispaania ja Gruusia restoranidega suvepubliku endale saada. Massaažisalonge on üleüldise spaana toimivas suvepealinnas sadu – ning nende hulgas Tiibeti-stiilseidki mitu, kenasti Hiina omadega kõrvuti.
www.tiibetiravi.ee asub Ringi tänavas kohviku Matadoor peal pisikeses puitmajas vaatega Koidula pargile.
„Võimas, et Pärnu spaa on nii ülemaailmne – kõik on üks ja kõigega ühenduses, las meie linnake sümboliseerida seda harmooniat. Iga inimese keha tunnetab keset seda pakkumisteküllust, mida ta just sel hetkel vajab,“ usub Eesti ainus Tiibeti astroloog, kunye-terapeut Silja Palm (Koera aasta). Lapsepõlvest saadik Tiibeti poole teel olnud neiu läks Moskvasse 50 huvilise seas seda keerulisimat astroloogiaharu õppima – kaks lõpetas ning tema jäi.
Gert Silkin (Tiigri aasta), kelle välimus meenutab pigem spordipoisist tegudemeest kui tervendajat, teab: „Riigikordadest ja usulahkudest väljaspool, kõrgemal olemise võti on lihtsus. Lihtsusega aga kaasneb järjepidevus – ja praktika. Meie Siljaga ja Tiibetiravikeskuse kolmanda osaniku, Andres Adamsoniga oleme pühendunud põhiliselt eestlastele, kelle edenemist aastaringi jälgida. Tore, et suvele orienteeritud kolleegidel õnnestub sesoonselt ressurssi koguda, aga meile Siljaga sobib protsessi jälgimine ja pidevas õpetades õppimise voolus olemine.“
Gert ja Silja on näo ja südamega eestlaste poole ning tajuvad oma klientide edenemist ka siis, kui killustunud-kiirustav-kapseldunud inimene näiliselt noorte meistrite õpetusi üldse ei kuulagi – ega tee nii, nagu soovitatud. Ikkagi tulevad hoovimajakese teisele korrusele tagasi – ja tervenevad.
„Me ei võta reeglina üle 3-4 inimese päevas vastu. Raha pärast on ka väga zenidel budistidel otse loomulikult kohatisi kiusatusi – aga elu on näidanud, et ahnitsemine tasub end kaua ja karmilt kätte. Mitte kohe. Järgmine päev pärast liigtöötamist on enamasti veel täitsa tore – aga ülejärgmised päevad kulgevad nullis,“ teavad tervendajad. „Meil on oma rituaalid, millega ennast iga kliendiga tegelemise järel puhastame ja laeme, et järgmisele mitte eelmise energiaid üle kanda. Juhendatavaid ja masseeritavaid nõustades õpime ka ise. Mis peamine – meie paljude aastate jooksul kogutud teadmised ja kogemused on läbinisti praktilised. Nii jooga kui astroloogia, massaaž kui toitumisnõustamine on praktiliseks kasutamiseks, mitte eksklusiivne suveniir Pärnu-spaast!“
Ise kõigepealt!
Nii Silja ja Gert kui Andres on omaenese elukäiguga teostanud ja tõestanud tõsiasja, et ihu-hing-vaim on ühtsed ning hingeilu eeldab ka oma maise keha arukat kasutamist – muidu poleks me ju inimeseks kehastunud.
Andres on hariduselt kunstnik, kelle teekonnal Tiibetiravikeskusse on kunagine breaktants, abielu balletiõpetaja Kerstiga ning üha täienev jooga ja kehatuunimise teadlikkus. Gert ja Silja jagavad jooga ja meditatsiooni, toitumise ja massaaži, astroloogia ning ihu-hinge-vaimu pidevas liikumises hoidmise kunsti. Tänu tööjaotusele on kõigile midagi – Gert on soetanud istuvas asendis masseerimise laua, mille toel rasedaid või erivajadustega inimesi masseerida, samale lainele osatakse minna enamvähem igasugust elulaadi harrastavate patsientidega.
„Kui naine saadab minu juurde jormi mehe, keda on vaja abielu hüvanguks pisut peenekoelisemaks tuunida, tõusen vastumeelselt põrnitseva selliga samasse energiasse – ahhaa, sulle meeldivad tsiklid? Mulle ka. Juba tunneb tema end mugavalt – ja mina ka. Sealt hakkame asja arendama – ja areneb küll – mina ka!“ naerab Gert.
„Oleme õppinud puudutama ja liigutama võõrandunud, piltlikult öeldes kasutamata kehasid, kes elavad kontori-staatikas, autoroolis ja üksilduses. Selge, et tegevuses ja tegevuseta kehal on nii toitumise kui jooga ja massaaži puhul erinevad vajadused,“ kirjeldab Silja. „Jõude-tiksuv keha vajab kordades vähem ja kergemat toitu kui tegutsev. Ja tühjaks töötanud, ülekoormatud inimene ei vaja mitte kohvi, jälle kohvi ja veel kohvi, vaid meditatsioonis rahunemist – ja und. Harilikku kosutavat und!“
Selleks, et iseennast mõõdukas liikumises hoida, mängivad Gert ja Silja tennist. Gert alustas – Silja nakatus – ning ühtlasi annab see üldfüüsiline elegantne harrastus noorpaarile ühisosa. Ainult oma reketit Gert Siljale ei anna – kõik muu on antud.
Gert nimetab oma vaimset teekonda üsna tavapäraseks ja ettemääratuks. Erinevad praktikad, Castaneda, šamanism – ja lõpuks, õieti alguseks – Tiibeti traditsioonid. Silja jõudis oma spirituaalsel matkal Pärnusse esiteks sellepärast, et kodukohas Jõgeval polnud taustsüsteemi – ent ema mõjul mäletab neiu end juba väikese tüdrukuna vaimsete huvide tiivul liikununa – ning liiatigi tõi romantiline lugu ta linna, kus oli elanud Gunnar Aarma.
„Mu ema on spirituaalsete huvidega psühholoog, kes kinkis mulle 7.sünnipäevaks muutuvate loomadega pildiviguri, mis tõmbas mu üleni endasse. Sisse olin juhatatud – aga taustarahvast Jõgeval polnud. Lugesin Aarmat – just see! – ning jõudsin noorusea suhte kannul Pärnu kolledžisse. Minu Tiibeti astroloogia igavene kolledž aga aina kestab – see on tänu sellele, et lisaks loomaastatele arvutatakse ka mevasid ja teisi peensusteni kerkivaid pisiasu, erakordselt täpne täheteadus. Minu sünnikaart ütleb, et saabusin tuharseisus – Gerdi oma, et sündis väga ladusalt – ja et mu isa on põllumees. Ongi. Ja ma ise armastan ka maatöid, mille rütmis üles olen kasvanud. Tugevad tööd annavad erilise tasandi eneseteostuse ning mulle isiklikult ka teadmise, et jõulise töö ajajärgul tuleb tugevamalt toituda – inimesele, kes teeb kümme tundi päevas füüsilist, pole väga mõistlik taimetoidu ülevast hõrkusest kõnelda, ta vajab tükikest liha.
Vaimne ema ja põldurist isa tekitasid mulle aegsasti tervikpildi – ja tänu sellele, et isa ostis laps-minule hobuse, sain ettekujutuse teistest loomrahvastest ja ka inimesest kui kariloomast hobuse pilgu läbi. Me vajame ühendust – üksi on raske toimida ja edeneda. Koostöö ja sünergia – mida tavatsetakse täna nimetada konstellatsiooniks – kingib eriti õnnestavaid kogemusi.
Minus elab unistus oma tulevasest maakodust ja taimeaiast, millega teineteist vastastikku toidame – ka Gert toetab seda unistust. Kuni üha oriendi vahet lendame, õpime ja aina uut ainest idamaadest kaasa toome, ei saa veel juuri alla ajada. Õpin siin Eestis ka – medõeks.“
Ma pidin siia tulema!
Kui Eestisse oli saabumas Gerdi ja Silja ning Andrese ühine õpetaja Khenchen Gyaltsen ja noorhärra Silkin jagas mööda Pärnut plakateid, sai Silja saatuse tahtel ühest posterist kinni, ohhetas ja hõiskas – ja jõudis esimesele koolitusele nii vara, et selle korraldaja Gert oli ainus, kes juba kohal.
„Ma pidin siia tulema!“ õhkas Silja – ja täpselt nii oligi. Pooletunnise silmast silma ja südamest südamesse vestluse järel sai temast sammhaaval Gerdiga paar. Nad olid ühiste huvide tõttu varem üsna samas aegruumis liikunud, ent veel mitte kohtunud. „Olin eelmise suhte purunedes üsna tükkideks, enese kokkukorjamiseks läks enam kui aasta. Oli õnn, et ma varem Gerdile iseenda asemel oma tükikesi ei esitlenud.“
Tiibetiravikeskus on tegutsenud kaheksa aastat – sama kaua on Gert ja Silja olnud paar. Nad näevad oma 30+ vanusest vähemalt kümme aastat nooremad välja ning meenutavad siredalt sportliku olekuga heas mõttes Barbit ja Keni, mitte dekoreeritud müstikuid.
„Me ei uputa oma tervendatavaid ei kostüümidraama ega liigse teabega. Inimese tervise määravad toit, eluviis, kliima ja energeetilised olendid, kes inimese ümber ja sees elutsevad. Aga paljudele patsientidele ei ole mõistlik seda „kollide“ juttu rääkima. Energeetiliste „külaliste“ ees tekkiv ebamäärane hirm teeks veel haigemaks ja nõrgemaks kui nood energiakogumid ise. Enne peab ta üksjagu kogema ja lugema, et oma energeetiliste ussikestega silmitsi astuda – seni oleme abiks meie,“ selgitab paar. „Viime inimese ühendusse tema kehaga – ja julgustame hommikukohvi asemel või järel pigem chaid jooma, mitte igal kohtumisel automaatselt kohvitassi vastu võtma. Kohv on tore – aga kurnab maksa ja sapipõit ning viib organismist mineraalid välja. Neid aga on vaja südame tööks – ja lihaskonna harmooniliseks toimimiseks.
Meie klimaatilist karmust leevendab tõsiasi, et talvest kevadeni saabub Maale mitu vahetust uusi energiaid. Nii astronoomilisest kui erinevatest astroloogilistest süsteemidest johtuvaid. Ole aina avali ja püüa kinni! Mida teadlikum oled, seda võtulisem.
Tiibeti astroloogia järgi koostatud sünnikaardi tutvustamisest kujuneb enamasti paari kuni viietunniline riitus, mille käigus inimene hakkab ka ise ennast tõlgendama ja avanema. See sünnib ka massaaži ja jooga ajal. Horoskoopi lahti jutustada pole ei telefonitsi-kirjateel ega ka skaibis päriselt võimalik – hea on kirjeldatavaga samas ruumis, silmsidemes toimida.
Ehkki naljatame, et sellist Tiibeti looma, nagu Veevalaja pole olemas, aktsepteerime-respekteerime kõiki külgnevaid tähetõlgenduste süsteeme ja religioone, sest kõik on Üks.“
Vastutus
Gert ja Silja nendivad, et tervendatavaga samasse energiasse minek ja tema juhtimine on ülimalt suur vastutus – nagu ka vastutuse andmine tervendatava enese kätte, tema klammerdumise vältimine.
„Õpetaja ei pea olema pühak,“ arutleb Gert. „Õpetaja tohib olla ebatäiuslik ja isegi nõrk. Õpilane kummardab meistri teatud omaduste ees.“
„Meil on vastutus kogu koolkonna ees,“ teab Silja. „Kui meil mõni seanss ebaõnnestuks, heidaks see varju kogu koolkonnale. Et olla võimalikult head ja aina paremad, lendamegi üha oriendi vahet ja toome kaasa täiustatud tehnikaid, toitu ja vahendeid. Selle käigus täiustume nii ise, paarina – kui rikastame oma kolmainsust siin keskuses, aga ka Pärnu budistlikku kogukonda ning seeläbi kogu Pärnu-spaad.“
Selline täiustumine on seda olulisem, et ajaloos planeeti üha raputanud paikaloksumise raginad ei vaibu, vaid üha valjenevad. Paar arutleb, et igasugune harmoonia on sageli illusiooniks osutunud. Šamanistliku loodususundi targad on olnud ajastutel tuleriidale tassitud, mistõttu eestlaste endi taime- ja tuunimistarkus, mis on olnud Tiibeti või indiaanirahvaste omaga võrdväärne, on kaduma läinud. 21.sajandi Eestis kujunes just selline rahu ja rahvaste sõprus, kus sügavad haavad rahvuskehandi tervikpildis on olnud justkui lapitud – energeetiliste praktikate „plaastrite“ toel.
On üsna loomulik, et tänasel Maarjamaal lähevad kristlikud kirikuõpetajad koos budistidega indiaani higitelki ning juudi rabi on üksiti õigeusu preester – Jumal on üks!
„Jumalal on meiega üha uued plaanid. Vaikelu liikvele loksutamiseks tuuakse tervikpildi täiustamiseks moslemid platsi. Rahval on praegu põhjust rääkida anekdoote Vao külas päevade sisustamiseks riigi raha eest ostetud papudes jalkat taguvatest täismeestest kui karta kõikvõimalikke vandenõuteooriaid terroristide-vägistajate-rüüstajate maaleimbumisest,“ mõtiskleb paar. „Meie ei ole varasemas elus ühtki moslemit kohanud ega islami-inimesi tundma õppinud. Kartmise ja tõrjumise asemel võtame põgenike saabumist pigem õppimisvõimalusena. On võimalus tundma õppida. Me ei usu ühestki inimesest jäägitult ja lõplikult halba – oleme siin planeedil üksteise vennad ja õed. Ükskõik kui erinevad – ikkagi sarnased.
Tiibeti pühapildi nimetus on Tanka – indiaani Suur Vaim on teatavasti Wakan Tanka. Tanka on pühapilt, mis kujutab valgustunud jumalust, laamat või mõnd muud Kaitsjat ning on abiks meditatiivsel kujustamisel. Rituaalse annetusobjektina on ta võrreldav vene õigeusu ikooniga.
Tiibeti Tara on valgustumise naiselik olemus, virgunud jumalanna, kes avaldub erivormides, et aidata ja juhtida. Tema vormile mediteeritakse ja lausutakse tema mantrat. Tiibeti arstid toetuvad enamasti sinist värvi ravibudale – medicine Buddha, mille kaudu Tarat appi kutsuda. Muinaseestlane aga palus: Taara, avita! Ning Tiibeti ja eesti vanasõnadki on identsed – kust tuul, sealt meel… Meie tuul ja meel on sedapidi, et inimesed kehastuvad siia selleks, et iseennast läbi teekaaslaste õppida ja täiustada, üksteist toetada ja aidata – mitte keegi ei tule kurja tegema. Ka siis, kui tundub, et mõni on üdini pahalaste teenistuses ja kurjast vaimust kantud, on kusagil ikka valguskiir ja arenemise-tervenemise lootus. Oleme head.“
*
Tiibeti teraapiad
Ku Nye – massaaž
Do Nye – massaaž kivide ja karpidega
Me Tsa – kuumutusteraapia moxa ja teiste vahenditega
Juk Tšö – ravimine rotangkeppidega
Horme (mongoolia moxa) – kuumutamine õliga
Me Bum – kuputeraapia
Mantraravi – ravimantratega haiguste, organite ning kehafunktsioonide mõjutamine
La (tib. bLa) massaaž – energeetiline massaaž
Patsient kirjeldab oma vaevusi või haigust ja terapeut valib sobiva teraapia. Soovi korral võib teha ka üldiselt lõõgastavat kunye’d või siis ka 2 tunnise pika terviktsükli kus töödeldakse kogu keha. Viimane on eriti hea kui on tugev või pikemaajaline tasakaalutus.
Enamiku lihasprobleemide, liigeste või mõne organi tasakaalutuse korral on mõistlik keskenduda vastava probleemi lahendamisele.
Kunye – on tiibeti massaaž mis koosneb erinevatest osadest. See on väga tõhus kui üks kehaenergiatest (Lung, Tripa, Badkan) domineerib ja sellest tulenevalt on tekkinud kehas tasakaalutus või haigus. Erinevuseks teiste massaažidega on individuaalne lähenemine igale patsiendile vastavalt tema keha- ja meeletüübile. Vastavalt sellele valitakse õli, (neid on erineva toimega) samuti massaaži tegemise kiirus, temperatuur jne…
Tervikuna koosneb Kunye massaaž viiest osast: õli panek, liigeste töötlus, kuumutamine/jahutamine (vastavalt probleemile), lihastöötlus ning töö punktidega. Kõigile neile toimingutele kokku kulub aega u 2-2,5 tundi. See on väga hea ka profülaktikaks haiguste ennetamisel.
Do Nye – massaaž kivide, hinnaliste kivide ja karpidega. Kasutatakse looduslikest veekogudest korjatud kive, vääriskive, teokarpe. Kive soojendatakse või jahutatakse vastavalt probleemile. Kivimassaažil on kehas sügavaleulatuv mõju. Selle massaažiteraapia alla kuuluvad näiteks eriline maksa massaaž, näomassaaž pärlmutterkarbiga millel usutakse olevat tervendav mõju närvidele ja meeleorganitele.
Me Tsa – kuumutusteraapia moxa ja teiste vahenditega. Moxa on üks iidsemaid teraapiaid üldse. Moxa kasutab kuumuse raviomadusi, millega kuumutatakse punkte või probleemset piirkonda. Tule energia parandab vere ja energia (Lung) ringlemist, kõrvaldab energeetilisi blokke ja parandab üldist keha energiataset. Seda kasutatakse valu (valu on alati põhjustatud takistatud energiatest) ja patoloogiate puhul, mis on mõjutanud siseorganeid.
Juk Tšö – ravimine keppidega – iidne ravitehnika mida on läbi aja kasutanud tiibeti joogid ja šamaanid. See on väga tõhus teraapia blokeerunud energia liikuma panemiseks. Väga tõhus lihaste ja liigesesidemete jäikuse korral. Hea kanalite avamiseks.
Horme (mongoolia moxa) – kuumutamine õliga. See teraapia on põhiliselt Lung energiast tulenevate hädade vastu. Eriti tõhus on vaimsete tasakaalutuste nagu ärevus, depressioon, liigsed mõtted, unetus, liigne aktiivsus ja muu sarnase korral. Siin teraapias kuumutatakse vajalikke kehapunkte/piirkondi õliga.
Me Bum – kuputeraapia. Kasutatakse erinevast materjalist kuppe; klaas, savi, bambus, kivi. Kõige levinum on vasest kupp. Seda teraapiat kasutatakse lihasvalude ja pingete korral, mis on tavaliselt põhjustatud Lung, Tripa või ka vere probleemidest. Samuti on see tõhus siseorganite blokeerinud või liigse energia korral. Häid tulemusi on saavutatud ka ülemiste hingamisteede haiguste korral. Kupu mõju on sügavam tavalisest massaažist.
Tel Me – samuti kuumutamisteraapia aga vahendiks on metall. Näidustus on tugevad külma probleemid (Badkan). Väga tõhus liigesevalude, ishiase, n.ö. kasvavate kontidega ja mitmete muude hädade korral.
Mantraravi – ravimantratega haiguste, organite ning kehafunktsioonide mõjutamine. Kasutatakse vahendina vett, õli, soola ja muid aineid. Massaaži tulijail on hea alati veepudel kaasa võtta, kuna vastavale probleemile saab pea alati teha kaasa ka ravivee, õli või soola.
La (tib. bLa) massaaž – on energeetiline massaaž. bLa energia on kehas asuv kaitsev ja eluhoidev energia, mis lakkamatult meie kehas päevast päeva voolab ning on seotud meie teadvusega. Füüsilised ja vaimsed traumad ning üleelamised võivad põhjustada inimese bLa energia kaotust. Samuti võime me seda kaotada teatud tüüpi olendeile. Tulemuseks on see, et inimene kaotab oma „sära“, muutub apaatseks, tal pole energiat või on tihti depressioonis.
Gert Silkin:
Minu tegevus terapeudina baseerub Tiibeti meditsiinil. Põhiline millega tegelen on Ku Nye massaaž, mis kuulub Tiibeti meditsiinis väliste teraapiate alla. Ku Nye aitab taastada keha loomulikku tasakaalu, mille tulemusena paljud vaevused ja haigused leevenevad ning kaovad.
Tavaliselt üritan leida probleemi ning sellega siis tegeleda. Seega ei ole ühegi inimese puhul täpselt sama lähenemine mis teisega. Väga oluline Ku Nye erinevus teiste massaaži- ja ravitraditsioonidega on selles, et igale inimesele tuleb läheneda vastavalt tema keha- ja meeletüübile. Arvestada tuleb eluviisi, vanust, aastaaega ja muid tegureid. Teraapiates kasutatakse vastavalt tüübile ja probleemile sobivaid õlisid. Lisaks kasutan Do-njed (kivimassaaž), Juk-Tšöd (teraapia keppidega), La massaaži (energeetiline massaaž), Horme’d ja Moxa teraapiaid (punktide kuumutamised) ning kuppude panemist ja muud.
Enamikul juhtudel kasutan ka mantraravi, mida inimene saab koju kaasa ravimiks. Seda saab teha veele mida inimene kodus joob, õlile, soolale ja muudele ainetele.
Minu õpetajaks on Itaalias elav Tiibeti arst Dr. Nida Chenagtsang, kelle käe all jätkan õpinguid tiibeti meditsiini erinevates valdkondades.
Silja Palm:
Tiibeti astroloogilise süsteemi kujunemine sai alguse juba enne 2.saj. e.m.a, siis kui budism polnud Tiibetisse veel jõudnudki. Sel ajal arenes seal shamanistlik Bön`i usund ning elementide astroloogia juured pärinevadki just nimelt Bön`ist. Hiljem lisandusid mõjutused Hiina ja India astroloogilistest süsteemidest. Vaatamata sarnasustele Hiina ja India süsteemidega, on tiibeti astroloogia täiesti omanäoline ja terviklik olles tugevalt seotud oma maa ja rahva kultuuri ja traditsioonidega.
Tiibetis kutsutakse astroloogiat ka tsi rik ehk „arvutamise teaduseks“. See ei ole nende jaoks ainult ennustamiskunst, vaid seda kasutatakse ka aja rütmide ja tsüklite teadasaamiseks ja tundmaõppimiseks. Nende teadmiste abil on võimalik vähendada või vältida kannatusi ja ebasoodsaid olukordi.
Tiibeti astroloogia ja meditsiin on omavahel tugevalt seotud, sest astroloogiliste arvutustega saab kinnitada haiguse õiget diagnoosi või aidata kaasa selle kiiremale leidmisele. Samuti saab arvutustega leida kõige paremaid päevi ravimite valmistamiseks ja nende andmiseks patsiendile. Ka paljude budistlike rituaalide tegemiseks on vaja konsulteerida astroloogiga, kes arvutab nende sooritamiseks kõige sobivamad päevad ja ajad.
Olen ise õppinud elementide astroloogiat ehk Byung –Tzi`d, mida tuntakse ka Nag Tzi nime all. Elementide astroloogia kujunemises on olnud oma osa küll Hiina astroloogial, kuid algsed arvutused ja meetodid kujunesid siiski välja Tiibetis juba böni ajastul.
Elementide astroloogia tegeleb peamiselt viie elemendiga – Puu, Tuli, Maa, Metall ja Vesi. Viit elementi kombineeritakse omakorda 12 loomamärgiga, 8 trigrammiga (parkhaga) ja 9 maagilise numbriga ehk sMewaga. Arvutuste abil on võimalik koostada erinevaid astroloogilisi kaarte, peamiselt analüüsitakse põhjalikumalt inimese nelja eluvaldkonda: 1)elujõud (eluenergia), 2) tervislik seisund, 3) majanduslik olukord ja inimese mõjuvõim, 4) üldine õnn oma tegevusvaldkonnas, õpingutes, toetajate, sõprade jms suhtes.
Andres Adamson:
Tiibeti Meditsiini ühe osa, massaazi ja väliste teraapiatega – tegelen aastast 2007. Õpingud algasid Eesti Ngak Mang Instituudis Anu Rootaluga ja jätkuvad dr. Nida Chenagtsangi käe all. Dr. Nida juures olen õppinud ka mantrateraapiat.
Massaaz, kliendi seisukohalt passiivse teraapiana on tihti hea algus tervenemiseks ja ka ennetava vahendina.
Aastast 2001 toimetan joogaõpetajana. Olen läbinud Tallinna Joogaühingu 2 aastased kursused ja Krishnamacharya traditsiooni 4 aastase õpetajakoolituse kus õpetasid Hanna Staaff and Karina Freij. Lisaks veel mitmeid õppeseminare mis pole konkreetse programmi osad. Aastast 2011 õpin joogateraapiat 4 aastase õppekava järgi.
Joogateraapia eeldab inimeselt aktiivset soovi endaga tegeleda ja pakub väga individuaalset praktikat mille põhiline eesmärk on enese loomuliku jõu leidmine, ja selle abil tervenemine.
Kuigi joogateraapia ei suuda pakkuda ülikiireid tulemusi on kõik siiski suhteline ja sõltub probleemist, inimesest ja muudest teguritest. Samas olen kogenud jooga vahel lausa muinasjutuliselt kiiret ja tõhusat mõju tervisehäirete kõrvaldamisel.
Suhtlen eesti, inglise, soome või vene keeles.
vt ka joogakool.ee